سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با Sailfish OS جایگزین جدید هواوی برای اندروید آشنا شوید


 

  • با Sailfish OS جایگزین جدید هواوی برای اندروید آشنا شوید

    زومیت نوشت: با وجود اینکه براساس گزارش‌ها، هواوی با همکاری سایز گوشی‌سازهای چینی در حال کار روی سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام HongMeng OS است، این احتمال وجود دارد که شرکت چینی جایگزین دیگری را برای اندروید در نظر بگیرد. براساس گزارش‌ها، این جایگزین، Aurora OS نام دارد و سیستم‌عاملی روسی است که بر پایه‌ی Sailfish OS توسعه داده شده است.

    شنیده‌ها حاکی از این است که گو پینگ، مدیرعامل دوره‌ای هواوی در گفت‌وگو با کنستانتین نوسکوف، وزیر توسعه‌ی دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه، از احتمال استفاده‌ی این شرکت از Sailfish OS روی دستگاه‌های هواوی سخن گفته است. براساس اطلاعاتی که از این نشست منتشر شده است، هواوی هم‌اکنون در حال آزمایش Aurora OS، نسخه‌ی روسی Sailfish OS، روی دستگاه‌های خود است.

    براساس گزارش مذکور، پینگ از احتمال انتقال بخشی از روند تولید تراشه و دستگاه‌های هواوی به روسیه نیز سخن گفته است. با وجود این، اپراتور Rostelcom که حاصل همکاری هواوی و دولت روسیه است، ضمن ابراز تمایل به همکاری با توسعه‌دهندگان شرکت‌های ارتباطات سیار، از اظهارنظر در خصوص اخبار فوق خودداری کرده است. این احتمال وجود دارد که گریگوری برزکین، یکی از سرمایه‌گذاران Rostelcom و صاحب پروژه‌ی Aurora OS در تلاش برای جلب نظر هواوی برای استفاده از سیستم‌عامل یادشده باشد. استفاده از سیستم‌عامل Aurora که مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکسی Sailfish است می‌تواند برای هواوی فواید بسیاری داشته باشد. در ادامه به چیستی Sailfish OS، تاریخچه و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.
     

    Sailfish OS

    Sailfish OS چیست؟

    سیستم‌عامل سیل‌فیش اصالتا فنلاندی است و ریشه در شاهکار شرکت نوکیا، Meego دارد. نوکیا سیستم‌عامل لینوکسی میگو را در نوکیا N9 به کار برد و پس از آن با تغییر مدیریت و سیاست‌های شرکت به کلی آن را کنار گذاشت و تیم توسعه‌ی آن را برکنار کرد. از دلایلی که در آن زمان برای این اقدام عنوان می‌شد، روی کار آمدن مدیران اسبق مایکروسافت و خصومت همیشگی ویندوز و لینوکس بود.

    Jolla

    در هرحال، شرکت فنلاندی دیگری به نام Jolla، با تلفظ محلی یولا، اقدام به سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی میگو کرد و مهندسان برکنار شده‌ی نوکیا را به خدمت گرفت تا از ظرفیت‌های بی‌انتهای این سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس استفاده کند و با ترکیب آن با پروژه‌ی لینوکسی Mer، سیستم‌عامل متن‌باز سیل‌فیش را خلق کنند. معنی یولا در زبان فنلاندی «قایق نجات» است و این شرکت به‌واقع توانست میگو را از مرگ حتمی نظیر آن‌چه که بر سیستم‌عامل سیمبین آمد نجات دهد. یولا که از سال 2011 شروع به کار کرد و هم‌اکنون در کشورهای فنلاند، سوئد و ژاپن واحدهای تحقیقات و توسعه دارد.

    Meego چیست؟

    نوکیا در سال 2005 سیستم‌عاملی لینوکسی را به نام OS2005 توسعه داد که در تبلت نوکیا 770 مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم‌عامل در سال 2009، به (Maemo (version 5 تغییر نام داد و در نوکیا N900 استفاده شد. اتحاد مقطعی نوکیا و اینتل و تلفیق میمو و Moblin (یک پروژه‌ی لینوکسی دیگر) سیستم‌عامل میگو را در سال 2010 به‌وجود آورد. همان سال نوکیا اعلام کرد که نوکیا N8 آخرین گوشی پرچمداری خواهد بود که با سیستم‌عامل سیمبین معرفی می‌شود و گوشی‌های آتی سری N بر پایه‌ی میگو خواهند بود؛ اما در سال 2011 به طرز غیرمنتظره‌ای پروژه‌ی میگو به‌رغم داشتن ظرفیت‌های فراوان منحل شد تا با توافق اینتل، نوکیا 9 تنها دستگاهی باشد که با سیستم‌عامل میگو روانه‌ی بازار شد. توسعه‌دهندگان میگو توسط یولا جذب شدند تا با ترکیب دو پروژه‌ی لینوکسی Mer و Meego سیستم‌عامل جدیدی را طراحی کنند؛ مهندسین سابق نوکیا که در آن زمان با دریافت 25هزار یورو از کار برکنار شدند، امکان استفاده از پتنت‌های مربوط‌به میگو را در سیل‌فیش نداشتند و نمی‌توانستند همان رابط کاربری موسوم به Harmattan را در سیل‌فیش پیاده‌سازی کنند. با وجود این، با الهام گرفتن رابط از کاربری مبتنی بر ژست حرکتی نوکیا، رابط کاربری جدیدی را با استفاده از Qt ،QML ،HTML5 و ++C برای جولا طراحی کردند.

    meego N9 / میگو N9

    سیل‌فیش تنها در سه دستگاه نه‌چندان معروف Jala Accione، Jala Accione P و تبلت INOI T8 به‌صورت پیش‌فرض نصب شد؛ اما امکان نصب آن به‌طور رسمی روی سونی اکسپریا X، اکسپریا XA2، اکسپریا XA2 پلاس، XA2 اولترا و Gemini PDA و به‌طور غیررسمی روی بسیاری از دستگاه‌ها فراهم شد. این سیستم‌عامل در حال حاضر به نسخه‌ی سوم رسیده و از بلوغ کافی برخوردار است و در عین استقلال از اندروید، از اکثر قابلیت‌های آن مانند Data Encription و OTG و حتی نصب اپلیکیشن‌های APK پشتیبانی می‌کند و در عین حال از امنیت بالایی نیز برخوردار است.

    Aurora OS با Sailfish OS چه ارتباطی دارد؟

    Aurora یک کپی یا به‌عبارت دقیق‌تر یک fork از سیل‌فیش است. اپراتور روسی Rostelecom از چهار ماه پیش با شروع کار روی این سیستم‌عامل نام روسی Aurora را به آن داد تا تمام سیستم‌های اداری و دولتی روسیه را تا سال 2021 به آن مجهز کند. شاید بهتر باشد ?برای درک بهتر ارتباط این دو سیستم‌عامل می‌توانیم نگاهی به ارتباط اندروید و گوگل داشته باشیم.

    Sailfish OS

    در اندروید، AOSP (مخفف پروژه‌ی متن‌باز اندروید) به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا هرکدام نسخه یا فورک خود را از آن داشته باشند. گوگل همین کار را کرده و مجموعه‌ی اپلیکیشن‌های خود شامل جیمیل، گوگل Docs، مپس، درایو، کلندر، گوگل پلی، موزیک و گوگل پلی موزیک و... را به آن اضافه کرده است. هیچ‌یک از این اپلیکیشن‌ها بخشی از AOSP محسوب نمی‌شوند؛ بلکه در حقیقت شخصی‌سازی گوگل از اندروید به شمار می‌آیند. توسعه‌دهنده‌ی دیگری، مثلا هواوی، می‌تواند از AOSP استفاده کرده و مجموعه ویژگی‌ها و اپلیکیشن‌های خود را به آن اضافه کند. درواقع، شرکت‌هایی مثل هواوی و شیائومی در چین نسخه‌ای از اندروید را ارائه می‌دهند که فاقد هرگونه اپلیکیشن گوگل هستند و جایگزین‌های چینی در آن‌ها به‌صورت پیش‌فرض نصب هستند.

    در خصوص Aurora، همان‌طور که گفته شد با یک فورک از سیستم‌عامل فنلاندی سیل‌فیش روبه‌رو هستیم. از آن‌جایی که فنلاند و روسیه دو کشور مجزا با مجموعه نیازهای مختلف در سیستم‌عامل موبایل هستند، برخی ویژگی‌ها بین سیل‌فیش و Aurora بدون تغییر مانده و برخی موارد دست‌خوش تغییر شده‌اند. چنان‌چه روسیه از متن‌باز بودن سیل‌فیش بهره نمی‌برد و نسخه‌ی خود را ارائه نمی‌داد مجبور بود براساس قوانین به شرکت فنلاندی احترام گذاشته و سیل‌فیش را با همان نام و همان اپلیکیشن‌های پیش‌فرض به‌صورت دست‌نخورده مورد استفاده قرار دهد. در عوض، نسخه‌های فورک شده این اجازه را به توسعه‌دهندگان می‌دهند که سیستم‌عامل را به سلیقه و تناسب نیاز خود شخصی‌سازی کنند. بنابراین، Aurora OS همان سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس سیل‌فیش است که از تمامی قابلیت‌های آن پشتیبانی می‌کند و در عین استقلال از اندروید به‌دلیل هسته‌ی مشترک با اندروید (یعنی لینوکس) از تمامی قابلیت‌های آن از جمله اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند.

    هواوی که تحت فشارهای دولت آمریکا و قطع روابط با گوگل به‌شدت به‌دنبال انتخاب سیستم‌عامل جایگزین برای گوشی‌های آینده‌ی خود است. علاوه‌بر توسعه‌ی سیستم‌عامل مبتنی بر اندروید HongMeng مذاکره برای به‌کارگیری Aurora OS را نیز آغار کرده است. هواوی در حال حاضر اپ استور اختصاصی خود با نام AppGallery را نیز دارد. با وجود این، گزارش‌ها از مذاکره‌ی هواوی با Aptoid برای جایگزینی پلی استور خبر می‌دهند. از سوی دیگر باتوجه‌به اینکه Aurora توسط دولت روسیه توسعه داده شده است برخی تحلیل‌گران نگرانی‌های امنیتی را در خصوص آن مطرح کرده‌اند و اتحاد چین و روسیه را چندان به نفع کاربران و داده‌های آن‌ها نمی‌دانند؛ هرچند که سیل‌فیش به خودی خود کاملا ایمن بوده و از هیچ داده‌ای بدون اجازه‌ی کاربر استفاده نمی‌کند. باید دید درنهایت کدام سیستم‌عامل از لحاظ امنیت و اجرا توجه مقامات هواوی را به خود جلب خواهد کرد و به‌عنوان سیستم‌عامل جایگزین در گوشی‌های این شرکت استفاده خواهد شد.

    2121