سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عبور از چالش رقبا؛ تبلیغات جدید کارپینو چه پیامی برای مخاطب دارد؟


 

  • عبور از چالش رقبا؛ تبلیغات جدید کارپینو چه پیامی برای مخاطب دارد؟

    سال 2010، میزان بودجه صرف شده در تبلیغات 299 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی این عدد به بیش از  563 میلیارد دلار برسد[1]. 45 درصد از این درآمد مربوط به حوزه تبلیغات دیجیتال است که پارسال به 251 میلیارد دلار رسیده است. در این میان رشد تبلیغ در عرصه‌هایی مثل جست‌وجو، ویدئو و رسانه‌های اجتماعی چشمگیر بوده است[2]. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، بیش از 72 میلیون و 941 نفر در ایران از اینترنت باندپهن استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ این فناوری به حدود 89 درصد رسیده است. از این رو، آنچه برای کسب‌وکارهای جدید اهمیت می‌یابد، ورود و شناساندن خویش در این بازار جدید است.

    تاکسی‌های اینترنتی با تمام فراز و نشیب‌هایی که در ایران و جهان از سر گذرانده‌اند، به یکی از اساسی‌ترین نیازهای شهروندان دیجیتال در دنیا پاسخ می‌دهند. آنان تاکسی شخصی را هم دردسترس‌تر می‌کنند و هم با توجه به افزایش تقاضا قیمت را پایین نگه می‌دارند. اما یکی از مهمترین چالش‌های این کسب‌وکار جدید امنیت است. چالشی که حتی بزرگترین سرویس تاکسی اینترنتی دنیا یعنی «اوبر» نیز با آن مواجه است.

    هریک از شرکت‌های رقیب در عرصه تاکسی‌های اینترنتی بر یک مزیت رقابتی تاکید می‌کنند. یکی بر در دسترس‌ بودن بیشتر، یکی بر قیمت به‌صرفه‌تر و دیگری بر اطمینان و امنیت بیشتر.

    اطمینان و امنیت بیشتر همان شعار و نگاه نو در شرکت کارپینو است. از این رو، تیم جوان و جدید این شرکت تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا ضمن معرفی مجدد خود، ویژگی و نقاط قوت خود را به مخاطب ارائه کند. این شرکت، برای این منظور از ماه گذشته، تبلیغات گسترده تلویزیونی آغاز کرده و در این تبلیغات نگاه نو و تغییرات خدماتش را به مخاطب منتقل کرده است. تبلیغات گسترده در ساعات پربازدید تلویزیون، در حالی است که این شرکت پیش از این تنها به تبلیغات محیطی بسنده کرده بود. اما حالا در دوره جدید، با شعار قبلی به میدان آمده است.

    در اولین تبلیغ تلویزیونی منتشر شده، این تاکسی اینترنتی، یکی از خدمات خود را معرفی می­کند؛ دسترسی به سرویس تلفنی برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند. اما در تبلیغ دوم که اخیرا پخش شده، کارپینو به سراغ مزیت اصلی خود رفته و می­خواهد ابتدا به مشتریانش بگوید تمام هم و غم خود را بر سر امنیت و آرامش شهروندان (به‌ویژه زنان؛ کودکان و سالمندان) گذاشته و می­خواهد به آنان بگوید که چه‌قدر امن و ارزان می‌توانند در شهر سفر کنند.

    به نظر می‌رسد شرکت کارپینو در مرحله نخست، با انتخاب ناوگان رسمی، در اطمینان‌دهی به مشتریانش موفق بوده؛ چون بررسی هشتگ‌های مرتبط با تاکسی اینترنتی در شبکه­های مجازی شرکت نشان می‌دهد، کاربران تاکنون کارپینو را بیشتر با «امنیت» و «آرامش» شناخته‌اند. کارپینو در ادامه راه هم بر همان شعار اول خود پایبند است و در تبلیغات جدید بر مساله امنیت تاکید دارد.

    اما مساله اصلی این است که امنیت و آرامش مفهومی انتزاعی است و مسلما به‌راحتی نمی‌توان در تبلیغات دیجیتال و تلویزیونی آن را به تصویر کشید. اما تیم تبلیغاتی این شرکت، با انتخاب مکانی خاص و تصویر و حرکت دوربین این حس امنیت را به مخاطب القا می­کند.

    در این تبلیغ تماشاگر به همراه دوربین از غاری خاکستری، به رنگ گرم تاکسی‌های کارپینو می‌رسد. تبلیغی سمبلیک. چراکه از نظر نشانه­شناسی غار نماد امنیت است و دوربین مخاطب را گویا از یک مکان امن به جای امن دیگری می­کشاند و گویا با حرکت دوربین می­خواهد تدوام امنیت را به تصویر بکشد. همه آنچه در این تبلیغ کوتاه می­بینیم نماد آرامش است و حرکت ساده و آرام دوربین هم در القای این حس موفق بوده است.

    کارپینو شرکتی است که از سال 95 کارش را آغاز کرده، ولی امروز به نظر می‌رسد خبرهای خاصی در خصوص این شرکت در راه است. این مساله را می­توان از تبلیغات گسترده و تغییرات اساسی آن دید.