سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکمل‌های سوخت، آری یا نه؟


 

  • مکمل‌های سوخت، آری یا نه؟

    خودروبانک نوشت: اصطلاحاتی مانند بنزین آشغال نیز این روزها از سوی خیلی از مکانیک ها و سرویس کاران شنیده می شود. کیفیت سوخت در ایران گرچه قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست اما آنقدر ها هم که می گویند بد نیست.

    ذکر این نکته لازم است که هر خودرویی به بنزین خوب نیاز ندارد و اینکه فکر کنید اگر همیشه به خودرو باید بنزین سوپر بزنید و باید از مکمل ها استفاده کنید اشتباه است. باید بیینید خودروی شما به چه نوع سوختی نیاز دارد و اگر کیفیت سوخت در کشور پایین تر از این میزان باشد به سراغ مکمل ها بروید.

    معمولا بنزین سوپر بیشتر نیازهای خودروهای مدرن را برآورده می کند و نیازی به مکمل وجود نخواهد داشت. این را باید از دفترچه راهنمای خودرو چک کنید و ببینید سازنده بنزین با چه اکتانی را توصیه کرده است. اگر خودروی شما به بنزین سوپر نیاز نداشته باشد بدانید زدن بنزین سوپر هیچ تاثیر مثبتی نداشته و تنها هزینه بیشتری کرده اید. 
     

    اما مکمل های سوخت، بیشتر این مکمل ها اکتان بوستر نام دارند و عدد اکتان را افزایش می دهند. معمولا اکتان افزاها عدد اکتان سوخت داخل باک را تا 3 دهم RON افزایش می دهند. تاثیر اکتان افزا ها روی موتورها نیز با هم فرق دارد برای مثال یک اکتان افزا در خودرویی با موتور 1300 سی سی کاربراتوری می تواند تاثیر بسیار کم داشته باشد و حتی بی تاثیر باشد. اما در یک خودروی توربوشارژر دار با یک ECU مدرن می تواند تاثیر خوب و قابل لمسی بگذارد به خصوص اگر خودروی شما بنزین با اکتان 98 و بالاتر نیاز داشته باشد. معمولا خودروهای تیونینگ شده نیز عملکرد خوبی را با بنزین اکتان بالا نشان می دهند.

    اکتان بوستر ها چگونه کار میکنند؟

    اکتان افزاها دارای موادی هستند که عدد اکتان را بالاتر می برد. معمولا در تبلیغات اعداد بزرگی دیده می شود که اکثرا دروغ هستند و معمولا عدد اکتان 3 الی 4 واحد بیشتر افزایش پیدا نمی کند. عدد اکتان بالاتر به معنای مقاومت بالاتر سوخت در برابر احتراق است و به این ترتیب موتور شما دچار پدیده ی ناک نمی شود. چون ناک زدن نه تنها برای موتور مضر است بلکه باعث کاهش توان و افزایش مصرف سوخت نیز می شود. 
     

    اکتان افزا در برابر بنزین سوپر

    بنزین اکتان بالا به این راحتی تحت تراکم بالا و یا به دلیل دمای بالای پیستون و محفظه احتراق مشتعل نمی شود بلکه تنها با جرقه زدن شمع مشتعل خواهد شد. در حالی که عدد اکتان بنزین سوپر در پروسه ی پالایش افزایش پیدا کرده است اما اکتان بوسترها افزودنی هایی هستند که در باک خودرو با بنزین مخلوط می شوند و طی فرایندی شیمیایی عدد اکتان را افزایش می دهند. این افزودنی ها معمولا حاوی اتانول، اتر و دیگر ترکیبات شیمیایی هستند و روی شتاب، قدرت و حداکثر سرعت خودرو تاثیر مثبتی دارند. 
     

    اکتان افزاها معمولا در خودروهای معمولی و ضعیف هیچ تاثیر قابل لمسی نشان نمی دهند و راننده بیشتر دچار تلقین می شود که خودرویش سریع شده است. چون خودروهای معمولی معمولا برای کار با بنزین اکتان پایین طراحی می شوند و به همین دلیل این محصولات هیچ تاثیری روی موتور آنها ندارند. 

    در عوض موتورهای قوی و پیشرفته به بنزین هایی با اکتان بالاتر نیاز دارند. گرچه اکتان بوسترها و بنزین سوپر عملکردی مشابه دارند ولی بهتر است در صورت دسترسی از بنزین سوپر استفاده کنید. مزیت اکتان بوستر ها در دسترس تر بودن آنها در مقایسه با بنزین اکتان بالا است. برای مثال در کشور هند بنزین اکتان بالا تنها در شهرهای بزرگ توزیع می شود و در شهرهای کوچک نمی توانید بنزین سوپر پیدا کنید. از سویی ترکیب کردن بنزین معمولی با اکتان بوستر نیز از نظر اقتصادی گران تمام می شود. برای مثال در ایران یک باک بنزین معمولی 50 لیتری 50 هزار تومان و یک مکمل به طور متوسط 130 هزار تومان قیمت خواهد داشت که در نهایت یک باک برای شما 180 هزار تومان آب خواهد خورد. باید دید آیا این هزینه در طی سال به صرفه است یا نه؟

    در نظر داشته باشید برخی این محصولات به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارند در صورت استفاده ی نادرست می توانند به برخی قطعات موتور آسیب بزنند. به همین دلیل باید دقت کنید که حتما از برندهای مرغوب و معتبر استفاده کنید.

    2121